SPOŁECZNOŚĆ    login: hasło: zapamiętaj: REJESTRACJA | NEWSLETTER
czwartek, 20 lipca 2017 roku
Imieniny: Fryderyka, Małgorzaty, Seweryny
regioportal.pl - rozwój lokalny i regionalny
dodaj do ulubionych podyskutuj na forum mapa portaluformularz kontaktowy
SZUKAJ W:  tekstach
szukana fraza:
występująca w:
w dziale:
autor:
sortuj według:
znajdujesz się w:
poniedziałek, 14 czerwca 2010

Współpraca międzynarodowa – szansa czy konieczność?

autor: Redakcja RegioPortalu
polecany:  
  • aktualna ocena: 2.75/6
Facebook Twitter drukuj artykuł do PDF drukuj artykuł wyślij link do artykułu
rozmiar tekstu: powiększ czcionkę tekstu pomniejsz czcionkę tekstu

Polskie firmy rzadko biorą udział w międzynarodowych projektach badawczych.  A korzyści jakie mogą odnieść jest przecież wiele. Firmy mogą zdobywać nowe doświadczenia, nowych partnerów do współpracy, czy też kooperantów. Dzięki realizacji projektów zdobywają nowe umiejętności i wiedzę, która może być bezpośrednio wykorzystana w ich firmach. Jeśli projekt ma charakter nie tylko badawczy, ale także wdrożeniowy, może zakończyć się wprowadzeniem na rynek innowacji. To wszystko podnosi konkurencyjność przedsiębiorstw.

Z Justyną Gać i Wojciechem Pander - ekspertami firmy CASE - Doradcy odpowiedzialnej za koordynację merytoryczną Projektu 3xC – coordination, cooperation, cultural context rozmawiamy na temat udziału polskich firm w międzynarodowych projektach badawczych.
Międzynarodowe projekty badawczeWiemy już, że Polskie firmy rzadko biorą udział w międzynarodowych projektach badawczych. Ale jak w takim razie, można i należy zachęcać przedsiębiorców do udziału w projektach międzynarodowych?
JG: Jeżeli przedsiębiorca ma świadomość co może zyskać, to na przeszkodzie może stanąć mu poczucie braku wystarczających kompetencji do udziału w projekcie. I może tu chodzić o różne elementy, takie jak np: gdzie znaleźć środki na projekty, gdzie znaleźć dobrych partnerów, jak zaplanować projekt, ale też jak go sprawnie zrealizować.
WP: Właśnie temu jak pomóc przedsiębiorcom, przede wszystkim małym i średnim, we wchodzeniu w ten nowy obszar, był poświęcony projekt, który prowadziliśmy wspólnie z partnerami z Polski, Grecji i Niemiec. Najpierw przyjrzeliśmy się temu, jakie elementy są kluczowe dla powodzenia projektu, a potem czynniki te umieściliśmy w kursie szkoleniowym skierowanym do MSP.
Skąd wiedzieliście jakie elementy są najważniejsze?
JG: Po pierwsze, już sporo na ten temat jest w literaturze. Poza tym, rozmawialiśmy z osobami, które mają doświadczenie w tej współpracy i mogliśmy te ich dobre, ale i złe doświadczenia wykorzystać podczas tworzenia kursu. Dzięki temu zidentyfikowaliśmy elementy kluczowe i właśnie na nie kładziemy nacisk w naszym programie szkoleniowym. Żeby wymienić tylko przykłady. Będzie to wybór odpowiednich partnerów i jasne zdefiniowanie celu i rezultatów.
No tak, to jest ważne, ale to chyba każdy wie?
JG: My nie mówimy tylko „to jest ważne”, ale dajemy bardzo konkretne wskazówki jak szukać takich partnerów, podajemy pytania, które warto zadać potencjalnemu partnerowi. Staraliśmy się, żeby kurs był tak praktyczny, oparty na rzeczywistych sytuacjach, które zdarzają się w projektach, jak to tylko możliwe.
WP: To, jasne zdefiniowanie celu i rezultatów, o którym wspominała Justyna jest kluczowe, bo bez niego partnerzy nie będą w stanie uzgodnić dokąd chcą dojść, co chcą osiągnąć, ani tym bardziej jakimi środkami to zrobić czyli nie będą w stanie wspólnie zaplanować działań. A jeżeli nie mamy wspólnej zgody co do tego, co chcemy osiągać, to może lepiej przeznaczmy swoją energię na coś innego… Tutaj mogą pojawić się problemy językowe, ale ostatnio są one coraz rzadziej spotykane. Ważna jest zgoda wszystkich konsorcjantów na cel i coś o czym jeszcze nie wspominaliśmy, czyli sprawny lider – człowiek, który cieszy się szacunkiem pozostałych, potrafi koordynować pracę zespołu, zmobilizować do pracy, ale zarządza w sposób demokratyczny. Autorytarne zapędy lidera bardzo szybko przekładają się na pogorszenie atmosfery pracy i spadek zaangażowania partnerów, co może sprawić, że taki wszystkowiedzący lider zostanie sam z całą pracą do zrobienia.
Kto może skorzystać z kursu?
JG: Każdy kto zarejestruje się na stronie http://3xc.ig.wsiz.pl/course zyskuje bezpłatny dostęp do całego kursu. Kurs jest przygotowany w wersji e-learningowej, natomiast nową metodą, którą testowaliśmy przy jego okazji jest wykorzystanie metody tandem learning, która polega na współpracy dwóch uczących się osób. W naszym kursie, my dostarczamy materiały szkoleniowe dotyczące kwestii merytorycznych związanych z udziałem w projektach międzynarodowych, natomiast kursanci mogą dobierać się w pary i razem przechodzić przez różne zadania – część kursu jest zbudowana właśnie w taki sposób. To podejście ma sporo zalet: po pierwsze to znane od dawna zalety e-learningu czyli możliwość pracy w czasie i miejscu, który jest najbardziej optymalne z punktu widzenia danej osoby. Dodatkowe zalety wiążą się z zastosowaniem elementów metody tandem learning, czyli możliwością kontaktu z drugą osobą – innym uczącym się – może być to wymiana e-maili, komentarzy na forum, ale też rozmowa telefoniczna, czy spotkanie, jeżeli tak sobie ustalą.
WP: Jeszcze jednym, „mocnym” elementem kursu jest tutor, czyli osoba, której zadaniem jest pomoc techniczna i merytoryczna dla uczestników kursu. Ten element nie jest dostępny w wersji bezpłatnej, ale dla zainteresowanych grup, może być zorganizowany kurs z tutorem. Cały kurs składa się z 6 modułów i na każdy trzeba zaplanować ok. 2 godzin na zapoznanie się z przygotowanymi przez nas materiałami i kilka godzin na przeprowadzenie praktycznych ćwiczeń.
Czy warto zatem współpracować?
WP: Jak wspomniałem na początku rozmowy korzyści jakie można odnieść ze współpracy przewyższają koszty udziału w tych projektach. Koszty są oczywiście istotne,  ale myśląc o długofalowym rozwoju firmy poczynione nakłady z pewnością się zwrócą. Trzeba tylko przekonać się do współpracy i wykorzystać doświadczenia innych. Nie warto uczyć się na własnych błędach.
Dziękujemy za rozmowę.
 

 

Międzynarodowe projekty badawczeProjekt 3xC – coordination, cooperation, cultural context – tandem learning program of transnational cooperation for SMEs był realizowany w ramach Programu Leonardo da Vinci.


polecam tekst:  
  • aktualna ocena: 2.75/6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
ocena: 2.8 / 6 - głosowano 89 razy
liczba komentarzy do tego tekstu: 0

Do tej pory nikt jeszcze nie skomentował tego tekstu.
Możesz być pierwszy, wyraź swoją opinię.

  

Lipiec 2017
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Sierpień 2017
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
ZOSTAŃ NASZYM FANEM
Valid XHTML 1.0 Transitional Poprawny CSS!
© 2007-2017 RegioConsulting.pl
ISSN 1897-3639.