SPOŁECZNOŚĆ    login: hasło: zapamiętaj: REJESTRACJA | NEWSLETTER
czwartek, 13 grudnia 2018 roku
Imieniny: Dalidy, Juliusza, Łucji
regioportal.pl - rozwój lokalny i regionalny
dodaj do ulubionych podyskutuj na forum mapa portaluformularz kontaktowy
SZUKAJ W:  tekstach
szukana fraza:
występująca w:
w dziale:
autor:
sortuj według:
znajdujesz się w:
poniedziałek, 11 stycznia 2010

Godła nie można sobie kupić, trzeba na nie zapracować

opracowanie: Piotr Siłka
polecany:  
  • aktualna ocena: 2.27/6
Facebook Twitter drukuj artykuł do PDF drukuj artykuł wyślij link do artykułu
rozmiar tekstu: powiększ czcionkę tekstu pomniejsz czcionkę tekstu

"Coraz wyraźniej widać, że szczególnie miasta chętnie się promują, dążą do poprawy wizerunku. Wiele gmin pracuje nad własną strategią, inne takie strategie mają już opracowane. W chwili obecnej jest to praktycznie niezbędne aby gmina przyciągnęła inwestorów czy turystów." - zapraszamy do wywiadu z p. Krzysztofem Przybyłem prezesem zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Piotr Siłka: Gminy już po raz czwarty mogą zgłaszać się do konkursu Teraz Polska. Jak podczas minionych edycji wyglądał udział samorządów ? Zainteresowanie maleje, wzrasta i jakie refleksje Panu obecnie towarzyszą, patrząc w przyszłość?
Krzysztof Przybył: Za nami już trzy edycje Konkursu „Teraz Polska” dla Gmin, czwarta edycja właśnie trwa. Zgłoszenia można przesyłać do 15 stycznia 2010 roku.
Od trzech lat obserwujemy duże zainteresowanie uczestnictwem w Konkursie „Teraz Polska”, a co za tym idzie chęcią zdobycia Godła „Teraz Polska” przez jednostki samorządu lokalnego. Np. w ubiegłorocznej edycji Konkursu o Godło starały się 52 gminy, które były oceniane w trzech kategoriach: gmin wiejskich, miejskich i miejsko-wiejskich.
Coraz wyraźniej widać, że szczególnie miasta chętnie się promują, dążą do poprawy wizerunku. Wiele gmin pracuje nad własną strategią, inne takie strategie mają już opracowane. W chwili obecnej jest to praktycznie niezbędne aby gmina przyciągnęła inwestorów czy turystów. Dobre przykłady to Nowy Sącz czy Mszczonów. I to jest właśnie przyszłość, o którą Pan pytał, bo gmina to pewnego rodzaju produkt, który - dobrze wypromowany – przyniesie krociowe zyski.
Jakie gminy najchętniej uczestniczą w Państwa konkursie: wiejskie, miejskie, małe, duże? Czy widać jakieś regionalne zróżnicowanie?
Struktura zgłoszeń w poszczególnych grupach jest dosyć zrównoważona. Nie dostrzegamy jakiejś wyraźniej dominacji ze strony, np. gmin miejskich lub wiejskich. Dzieje się tak w głównej mierze dlatego, że kryteria oceny konkursowej mają bardzo uniwersalny charakter, a ich głównym celem jest wyłonienie jednostek najlepszych pod względem gospodarności oraz atrakcyjności dla mieszkańców i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, niezależnie od ich wielkości, czy charakteru ekonomicznego.
Podczas minionych trzech edycji Konkursu „Teraz Polska” zaobserwowaliśmy natomiast dosyć ciekawą tendencję. W dwóch kategoriach, tj. gmin wiejskich oraz miejsko-wiejskich największy odsetek uczestników stanowiły jednostki samorządowe z Wielkopolski, uważanej przez wielu za kolebkę polskiej samorządności oraz wzór godny naśladowania. Pozostałe regiony nie były co prawda tak licznie reprezentowane przez „swoje” gminy, co jednak nie oznacza, że gminy spoza Wielkopolski nie odnosiły sukcesów w Konkursie „Teraz Polska”. Przykładem są Mazowsze i Małopolska.
Jak wygląda standardowa procedura udziału w konkursie, na co gminy powinny być przygotowane?
Standardowe procedury w Konkursie „Teraz Polska” są bardzo proste. Etap pierwszy to przesłanie ankiety rejestracyjnej, którą można pobrać ze strony internetowej Fundacji - www.terazpolska.pl oraz wniesienie opłaty rejestracyjnej w wysokości 500 zł. Następnie Branżowa Komisja Ekspertów, na podstawie informacji zawartych we wnioskach weryfikacyjnych dokonuje oceny każdej z gmin. Ci uczestnicy, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów zostają nominowani do Godła „Teraz Polska”. Na ostatnim etapie spośród nominowanych Kapituła Godła „Teraz Polska” wyłania laureatów Konkursu, których podczas gali finałowej nagradzamy Godłem „Teraz Polska”.
Chciałbym podkreślić, że te gminy, które brały udział w poprzedniej edycji Konkursu, w tej edycji zwolnione są z opłaty rejestracyjnej.
Czy mógłby Pan nieco przybliżyć metodologię oceny gospodarności i atrakcyjności gminy?
Kryteria tej oceny zostały dostosowane do charakteru administracyjnego gmin. Nie można bowiem oceniać według jednakowych wytycznych małej gminy wiejskiej oraz dużego miasta. Natomiast możemy wyodrębnić kilka kluczowych zagadnień, które są brane pod uwagę przy ocenie wszystkich jednostek samorządu lokalnego. Zaliczyłbym do nich takie kwestie jak: polityka inwestycyjna gminy, dostępność do infrastruktury technicznej, sposoby realizacji polityki społecznej, organizację i formę zarządzania Urzędu, zakres działań związanych z promocją gminy. Oceniamy również wskaźniki ekonomiczne takie jak: wielkość dochodów własnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca, liczbę podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy, wielkość wydatków inwestycyjnych, czy wielkość środków pozyskanych z funduszy unijnych.
W wyniku tak przeprowadzonej oceny oraz zastosowania odpowiednich proporcji dotyczących znaczenia poszczególnych czynników dla końcowej punktacji, otrzymujemy ranking, który pozwala zarekomendować członkom Kapituły Konkursu grupę najlepszych gmin jako kandydatów nominowanych do Godła „Teraz Polska”.
Obecnie jest wiele konkursów adresowanych do gmin, czym wyróżnia się na ich tle konkurs Teraz Polska?
Konkursów czy rankingów dla gmin rzeczywiście jest mnóstwo – zarówno tych lokalnych, jak i ogólnopolskich. Konkurs „Teraz Polska” kojarzy się przede wszystkim z wysokim prestiżem. I to, co najważniejsze - Godła nie można sobie kupić, trzeba na nie zapracować. To jest wyróżnik.
Co samorządowcy sobie najbardziej chwalą w konkursie i które uprawnienia oferowane laureatom cieszą się największym powodzeniem?
Przedstawiciele samorządów ubiegających się dotychczas o Godło „Teraz Polska” twierdzą, że Konkurs to przede wszystkim możliwość poddania dotychczasowych działań podejmowanych przez gminę kompleksowej analizie. „Teraz Polska” dla Gmin jest jedynym konkursem, w którym oceniane są wszystkie aspekty funkcjonowania gminy, począwszy od polityki inwestycyjnej, rozwoju infrastruktury, a na realizacji polityki społecznej kończąc. Nie jest to Konkurs, który nagradzałby tylko za jeden konkretny „wycinek” działalności gminy.
Przedstawiciele gmin wyróżnionych w dotychczasowych edycjach Konkursu podkreślają, że Godło „Teraz Polska” jest przede wszystkim świadectwem potwierdzającym nowoczesność gminy i jej walory oraz podkreślającym jej sprawne zarządzanie. Stanowi też oryginalne narzędzie budujące markę i prestiż jednostek samorządu lokalnego.
Wszystkie wyróżnione gminy otrzymują oczywiście prawo do umieszczania na swoich materiałach Godła „Teraz Polska” oraz mogą skorzystać z pakietu promocyjnego oferowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, w skład którego wchodzą m.in.: zniżki na reklamę w mediach, możliwość udziału w imprezach targowo-wystawienniczych współorganizowanych przez Fundację, czy członkostwo w elitarnym Klubie „Teraz Polska”, zrzeszającym dotychczasowych Laureatów Konkursu.
To już 20 edycja konkursu i udało się Państwu stworzyć bardzo rozpoznawalną marką. Czy miałby Pan jakieś rady dla samorządów, miast które chcą się promować?
Wszystkie samorządy, które chcą się promować, zapraszam do udziału w Konkursie „Teraz Polska”. Nasi laureaci podkreślają, że Godło „nobilituje, ale też zobowiązuje”. Na pewno warto poddać się konkursowej weryfikacji i sprawdzić jakie są mocne strony, a jakie słabe.
Czy mógłby Pan wyróżnić, podać przykłady samorządów, które bardzo dobrze radzą sobie z kreowaniem własnej marki (może ma Pan jakieś ulubione miasta pod tym względem)?
Tak naprawdę wszyscy Laureaci Konkursu „Teraz Polska” świetnie sobie radzą, że wymienię tylko Słupsk, Lesznowolę , Tarnowo Podgórne, Płock, Mielec, ale wymienić należy także inne, takie jak Kraków, Lublin, Wrocław, Łódź , Warszawa .
Dziękuje uprzejmie za rozmowę.

polecam tekst:  
  • aktualna ocena: 2.27/6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
ocena: 2.3 / 6 - głosowano 92 razy
liczba komentarzy do tego tekstu: 0

Do tej pory nikt jeszcze nie skomentował tego tekstu.
Możesz być pierwszy, wyraź swoją opinię.

  

Grudzień 2018
PWŚCPSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Styczeń 2019
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
ZOSTAŃ NASZYM FANEM
Valid XHTML 1.0 Transitional Poprawny CSS!
© 2007-2018 RegioConsulting.pl
ISSN 1897-3639.