SPOŁECZNOŚĆ    login: hasło: zapamiętaj: REJESTRACJA | NEWSLETTER
środa, 24 maja 2017 roku
Imieniny: Joanny, Zdenka, Zuzanny
regioportal.pl - rozwój lokalny i regionalny
dodaj do ulubionych podyskutuj na forum mapa portaluformularz kontaktowy
SZUKAJ W:  tekstach
szukana fraza:
występująca w:
w dziale:
autor:
sortuj według:
znajdujesz się w:
piątek, 28 marca 2008

Metropolie wciąż bez ram ustawowych

opracowanie: Joanna Stefaniuk
źródło: Rzeczpospolita
polecany:  
  • aktualna ocena: 2.80/6
Facebook Twitter drukuj artykuł do PDF drukuj artykuł wyślij link do artykułu
rozmiar tekstu: powiększ czcionkę tekstu pomniejsz czcionkę tekstu

Debata nad rolą i funkcjonowaniem obszarów metropolitalnych jest zażarta. Jej efektem jest już nie jeden, a trzy projekty ustawy metropolitalnej – przygotowywany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pod nadzorem prof. Michała Kuleszy; dokument opracowywany na zlecenie wojewody śląskiego Zygmunta Łukaszczyka oraz popierany rzez Unię Metropolii Polskich projekt prof. Huberta Izdebskiego. Różnią się one sposobem podziału kompetencji między gminy a aglomerację. Czy możliwe będzie opracowanie projektu kompromisowego?

O ustawie metropolitalnej dyskutuję się już od kilku lat. Wszyscy są „za”, dopóki nie zaczyna się mówić o konkretnych rozwiązaniach. Co ciekawe, sporne kwestie dotyczą nie kwestii delimitacji czy planowania przestrzennego obszarów metropolitalnych, lecz ich zarządzania i finansowania.
Zdaniem prof. Kuleszy do kompromisu potrzebny jest podział kompletacji między gminami i powiatami a zespołem metropolitalnym. Funkcja tego ostatniego, regulowana statutem, skupiałaby się nie na przejmowaniu zadań gminnych, lecz koordynacji całości zadań.
Inaczej ocenia rolę zespołów metropolitalnych prof. Izdebski, wyodrębniając w swoim projekcie publiczne obszary metropolitalne jako powiaty metropolitalne i nadając stolicy status regionalny. Obszary metropolitalne nie pełniłyby funkcji koordynacyjnej, ale przejmowałyby niektóre zadania jednostek w nim położonych, np. uchwalanie planów zagospodarowania przestrzennego, zadania oświatowe, zarządzanie drogami gminnymi, wojewódzkimi oraz krajowymi.
W końcu projekt śląski chce urzeczywistnić funkcjonowanie związku samorządów 17 miast, gdzie metropolie miałyby być finansowane zarówno bezpośrednio z budżetu państwa (np. w formie udziału w określonych podatkach), jak i dobrowolnych skłdek gmin członkowskich oraz środków samodzielnie pozyskiwanych przez związki, np. unijnych. Gminy zaś mogłyby zrzekać się na rzecz metropolii części kompetencji np. dotyczących edukacji czy kultury.
Jak podkreśla prezydent Katowic, Piotr Uszok, w Polsce potencjał ekonomiczny skoncentrowany jest w dużych zespołach miejskich. Potrzebne są zatem takie ramy prawne, by ten potencjał w pełni wykorzystać, ułatwiając realizację wspólnych przedsięwzięć, takich jak komunikacja czy promocja.
Według zapowiedzi, ostateczny projekt dokumentu, oby opracowany w drodze kompromisu, ma być gotowy do końca maja 2008 r. Kompromis na pewno nie będzie łatwy, dlatego już 31 marca 2008 r. Unia Metropolii Polskich planuje kolejną debatę poświęconą roli zespołów metropolitalnych.

polecam tekst:  
  • aktualna ocena: 2.80/6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
ocena: 2.8 / 6 - głosowano 112 razy
liczba komentarzy do tego tekstu: 0

Do tej pory nikt jeszcze nie skomentował tego tekstu.
Możesz być pierwszy, wyraź swoją opinię.

  

CIEKAWE INICJATYWY
Maj 2017
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Czerwiec 2017
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
ZOSTAŃ NASZYM FANEM
Valid XHTML 1.0 Transitional Poprawny CSS!
© 2007-2017 RegioConsulting.pl
ISSN 1897-3639.